Γράφει ο Παναγιώτης Αλιμήσης

Έχει ήδη γίνει γνωστό από πρόσφατα δημοσιεύματα ότι ο περίφημος αγωγός East Med που υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου από τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη και τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου, θα έχει και λακωνικό… μερίδιο!

Παρόλη την γεωπολιτική ανυποληψία της Ελλάδας και τα διαχρονικά χτυπήματα στη πλάτη από τους “συμμάχους” ο αγωγός αυτός μήκους 1.900 χιλιομέτρων περίπου- αν και όταν κατασκευαστεί - θα προσδώσει ένα αίσθημα περιφερειακής ασφάλειας (μεγάλη μπουκιά φάε, μεγάλα λόγια μην πεις). Κακά τα ψέματα, η χώρα μας όσο συνεχίζει την πολιτική κατευνασμού και αγωνιώδους εξευρωπαϊσμού της Τουρκίας, είναι καταδικασμένη να μην μπορεί να ψαρέψει ούτε στα 3 ναυτικά μίλια από την Ρόδο… πόσο μάλλον να φτιάξει αγωγό. Αυτό όμως είναι άλλο θέμα συζήτησης.

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed, λοιπόν, προβλέπεται πάντα σύμφωνα με δημοσιεύματα, να διασχίσει τη Λακωνία, φτάνοντας ως την βόρεια Πελοπόννησο, με νοτιοανατολική φορά από Κρήτη. Στους χάρτες που έχουν δει κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας, διαγράφεται κατά μεγάλη προσέγγιση η πορεία του, χωρίς να αποτυπώνονται βασικές λεπτομέρειες. Δηλαδή, προς το παρόν, δεν έχουν γνωστοποιηθεί οι ακριβείς περιοχές, ή καλύτερα, οι πόλεις και τα χωριά που θα «συναντήσει» ο αγωγός στην ενδοχώρα. Έχουν παρουσιαστεί, βέβαια, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, οι χιλιομετρικές αποστάσεις των τμημάτων του αγωγού και τοπωνύμια βάσει ειδικών μελετών, αλλά δεν αποκλείεται να γίνουν μελλοντικά μικρές αλλαγές, αν απαιτηθεί (Για τη Λακωνία έχει ακουστεί η περιοχή του Αγίου Φωκά Μονεμβάσιας).   

Πιθανότατα, η ακριβής χάραξη να είναι έτοιμη ή γίνεται την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές. Ωστόσο, είναι προφανές πως η ελληνική κυβέρνηση, μη έχοντας άλλη επιλογή, θα περιμένει πρώτα να ξεκαθαρίσει το τοπίο στην Ανατολική Μεσόγειο, ώστε με συντονισμένες κινήσεις να προχωρήσει ανεμπόδιστη στις απαιτούμενες ενέργειες: εξασφάλιση αποτρεπτικής ικανότητας -  αντιμετώπιση τουρκικών προκλήσεων - κήρυξη ΑΟΖ - συμφωνίες με εταιρίες. Ο δρόμος προμηνύεται μακρύς…

Σε κάθε περίπτωση, οι αρμόδιοι οφείλουν να λάβουν σοβαρά υπόψη, πέρα από κάθε τι άλλο, και τις ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ επιπτώσεις που ενδέχεται να προκαλέσει αυτό το μεγάλο έργο, τόσο στη Λακωνία, όσο και στα έτερα διαμερίσματα της χώρας που θα υποδεχθούν τον αγωγό. Η φυσιογνωμία της λακωνικής φύσης έχει κακοποιηθεί βάναυσα από τον παρασιτικό εκσυγχρονισμό των τελευταίων δεκαετιών και τις ανεκδίκητες καθημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες. Συνεπώς, ας ελπίσουμε ότι όντως έχουν ληφθεί, ή έστω, μελετώνται μέτρα περιβαλλοντικής αποκατάστασης που θα αποτρέψουν πιθανή οικολογική καταστροφή, όποτε ξεκινήσουν τα έργα του αγωγού.
 
Αν πράγματι ο EastMed φέρει ουσιαστική ανάπτυξη σε βάθος χρόνου (θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία, έσοδα) και καταστήσει την Ελλάδα διαμετακομιστικό κόμβο με ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΗ ασφάλεια, τότε καλοδεχούμενος. Όχι όμως δουλειές στο πόδι…