notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ - Αλήθειες που καίνε

slider_image

Μοιράσου το άρθρο:

24-05-2024

Γράφει ο Βαγγέλης Μητράκος

Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ καθιέρωσεν από 1ης Ιουλίου δρομολόγιον μεταξύ Αθηνών-Σπάρτης. Η τιμή του εισιτηρίου είναι 330 δρχ. Η αναχώρησις γίνεται καθ’ εκάστην πρωίαν και ώραν 9ην πμ, από το αεροδρόμιον, πλησίον του ΚΕΕΜ (Ξηροκάμπι).
Εφ. ΛΑΚΩΝΙΚΑ, φ. 34, 1969

Η ξεχασμένη αυτή είδηση, του 1969, πριν από 55 ολόκληρα χρόνια, βάζει επί τάπητος και επί της ουσίας το θέμα του αεροδρομίου της Σπάρτης, αλλά, ταυτοχρόνως, βάζει και την τοπική κοινωνία και όσους διαχειρίστηκαν τις τύχες της όλα αυτά τα χρόνια, ενώπιον των σοβαρών και αποκλειστικά δικών τους ευθυνών.
Το 1969, ο Ωνάσης και η Χούντα, κάνουν Μέγα Δώρο προς τη Σπάρτη και τη Λακωνία, την αεροπορική συγκοινωνία Αθήνας-Σπάρτης, στην πιο χρυσή και παραγωγική περίοδο της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ  και του Ελληνικού Τουρισμού, αφού πρώτα ανακαίνισαν κι εκσυγχρόνισαν το υφιστάμενο στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Πυρί.

(Ελπίζω κάποιοι καλοθελητές, να μη βιαστούν να με χαρακτηρίσουν «νοσταλγό της 7ετίας». Εγώ, μόνο τα γεγονότα αναφέρω και τίποτε περισσότερο)!

Σημειωτέον ότι τότε, 1969, στην Πελοπόννησο, λειτουργούσε στοιχειωδώς ΜΟΝΟ το μικρό Αεροδρόμιο Τριόδου Μεσσήνης Καλαμάτας, του οποίου  οι πτητικές λειτουργίες, λόγω της ανάγκης για μεγαλύτερο διάδρομο μεταφέρθηκαν, το 1970 στον σημερινό Κρατικό Αερολιμένα Καλαμάτας, ενώ ο   νέος τερματικός σταθμός «ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» (αυτός που λειτουργεί έως σήμερα) κατασκευάσθηκε το 1991.

Δόθηκε, λοιπόν,  τότε (1969)  μια τεράστια δυνατότητα, ένα προνόμιο ας πούμε καλύτερα,  στη Σπάρτη και στη Λακωνία, να αποκτήσουν, κατ’ αποκλειστικότητα  στον πελοποννησιακό χώρο, έναν δυναμικό αερολιμένα, ο οποίος θα ανέβαζε τον τόπο μας σε πολύ ψηλά επίπεδα, από κάθε άποψη, και θα έβαζε ισχυρά θεμέλια για την ανάπτυξή του.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ, η τοπική κοινωνία ΔΕΝ αξιοποίησε και δεν στήριξε την αεροπορική συγκοινωνία που καθιέρωσε η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ούτε αξιοποίησε τις απαλλοτριώσεις 71.060 τ.μ., που έγιναν το 1970 με σκοπό την κατασκευή διαδρόμου για μεγαλύτερα αεροσκάφη. Έτσι, η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ αναγκάστηκε να καταργήσει τα δρομολόγια Αθήνας-Σπάρτης ως ασύμφορα και χάθηκε μια χρυσή και μοναδική ευκαιρία για τον τόπο μας,
Παρά ταύτα, το 1979 δόθηκε στη Σπάρτη και στη Λακωνία μια δεύτερη ευκαιρία, με τη λειτουργία, εκ νέου, του αεροδρομίου Σπάρτης ως Κρατικού Αερολιμένα, εξυπηρετώντας, και πάλι, πτήσεις της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ.

ΚΑΙ αυτή τη φορά, όμως, αποστρέψαμε το πρόσωπό μας, με αποτέλεσμα,  η μικρή επιβατική κίνηση και η συνεπαγόμενη έλλειψη ενδιαφέροντος της Ο.Α. να οδηγήσουν, αναποφεύκτως, στην αναστολή  λειτουργίας του αεροδρομίου Σπάρτης (για 2η φορά) το έτος 1987.

Επομένως, ΔΟΘΗΚΑΝ, στη Σπάρτη, δυο σοβαρές και σημαντικές ευκαιρίες για την απόκτηση αεροδρομίου ΑΛΛΑ τις απεδίωξε ΚΑΙ τις δύο και μάλιστα ηχηρά και προκλητικά.

Επομένως, ποιος άλλος μας φταίει πέραν του κακού μας εαυτού;

Τον δρόμο που θα μπορούσαμε να έχουμε ακολουθήσει, μας τον έδειξε η γειτονική Καλαμάτα, η οποία, ξεκινώντας από τις ίδιες, πάνω κάτω, με τη Σπάρτη αφετηρίες, (ίσως και υποδεέστερες) έβαλε στόχους, διεκδίκησε δυναμικά, σχεδίασε στρατηγικές, κατέβαλλε συνεχείς και μελετημένες προσπάθειες, αξιοποίησε ΟΛΕΣ τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες, στήριξε με όλες της τις δυνάμεις την αεροπορική της συγκοινωνία και κατάφερε, σήμερα, να έχει έναν καταξιωμένο διεθνή αερολιμένα, έναν δυναμικό τουριστικό προορισμό με πολλαπλασιαστικά οφέλη, που, κυριολεκτικά, την έχει απογειώσει, από κάθε άποψη.

(Από το 2010, η επιβατική κίνηση της Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250% (!!!) ενώ το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες!!! Μάλιστα, εκτιμάται, ότι μέσα από επενδύσεις, το αεροδρόμιο Καλαμάτας, θα μπορέσει να υποδεχθεί έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών, που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας!!!)

Κι ενώ εμείς στη Σπάρτη χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα πάνω από τα λείψανα του αεροδρομίου στο Πυρί (η υπόθεση «Αεροδρόμιο Σπάρτης» έχει κλείσει για πάντα), ενώ παίζουμε μικροπολιτικά παιχνίδια, κυνηγάμε την ουρά μας και προβάλλουμε σχέδια «φούσκες», στην Καλαμάτα κινούνται στο επόμενο επίπεδο:
Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός, για το επενδυτικό σχήμα που θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, διατήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας για 40 χρόνια!!!

Μήπως, τελικά, ως Σπαρτιάτες και Λάκωνες, είμαστε πολύ μικροί για τον τόπο που μας φιλοξενεί;
Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ καθιέρωσεν από 1ης Ιουλίου δρομολόγιον μεταξύ Αθηνών-Σπάρτης. Η τιμή του εισιτηρίου είναι 330 δρχ. Η αναχώρησις γίνεται καθ’ εκάστην πρωίαν και ώραν 9ην πμ, από το αεροδρόμιον, πλησίον του ΚΕΕΜ (Ξηροκάμπι).
Εφ. ΛΑΚΩΝΙΚΑ, φ. 34, 1969

Η ξεχασμένη αυτή είδηση, του 1969, πριν από 55 ολόκληρα χρόνια, βάζει επί τάπητος και επί της ουσίας το θέμα του αεροδρομίου της Σπάρτης, αλλά, ταυτοχρόνως, βάζει και την τοπική κοινωνία και όσους διαχειρίστηκαν τις τύχες της όλα αυτά τα χρόνια, ενώπιον των σοβαρών και αποκλειστικά δικών τους ευθυνών.
Το 1969, ο Ωνάσης και η Χούντα, κάνουν Μέγα Δώρο προς τη Σπάρτη και τη Λακωνία, την αεροπορική συγκοινωνία Αθήνας-Σπάρτης, στην πιο χρυσή και παραγωγική περίοδο της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ  και του Ελληνικού Τουρισμού, αφού πρώτα ανακαίνισαν κι εκσυγχρόνισαν το υφιστάμενο στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Πυρί.

(Ελπίζω κάποιοι καλοθελητές, να μη βιαστούν να με χαρακτηρίσουν «νοσταλγό της 7ετίας». Εγώ, μόνο τα γεγονότα αναφέρω και τίποτε περισσότερο)!

Σημειωτέον ότι τότε, 1969, στην Πελοπόννησο, λειτουργούσε στοιχειωδώς ΜΟΝΟ το μικρό Αεροδρόμιο Τριόδου Μεσσήνης Καλαμάτας, του οποίου  οι πτητικές λειτουργίες, λόγω της ανάγκης για μεγαλύτερο διάδρομο μεταφέρθηκαν, το 1970 στον σημερινό Κρατικό Αερολιμένα Καλαμάτας, ενώ ο   νέος τερματικός σταθμός «ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» (αυτός που λειτουργεί έως σήμερα) κατασκευάσθηκε το 1991.

Δόθηκε, λοιπόν,  τότε (1969)  μια τεράστια δυνατότητα, ένα προνόμιο ας πούμε καλύτερα,  στη Σπάρτη και στη Λακωνία, να αποκτήσουν, κατ’ αποκλειστικότητα  στον πελοποννησιακό χώρο, έναν δυναμικό αερολιμένα, ο οποίος θα ανέβαζε τον τόπο μας σε πολύ ψηλά επίπεδα, από κάθε άποψη, και θα έβαζε ισχυρά θεμέλια για την ανάπτυξή του.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ, η τοπική κοινωνία ΔΕΝ αξιοποίησε και δεν στήριξε την αεροπορική συγκοινωνία που καθιέρωσε η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ούτε αξιοποίησε τις απαλλοτριώσεις 71.060 τ.μ., που έγιναν το 1970 με σκοπό την κατασκευή διαδρόμου για μεγαλύτερα αεροσκάφη. Έτσι, η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ αναγκάστηκε να καταργήσει τα δρομολόγια Αθήνας-Σπάρτης ως ασύμφορα και χάθηκε μια χρυσή και μοναδική ευκαιρία για τον τόπο μας,
Παρά ταύτα, το 1979 δόθηκε στη Σπάρτη και στη Λακωνία μια δεύτερη ευκαιρία, με τη λειτουργία, εκ νέου, του αεροδρομίου Σπάρτης ως Κρατικού Αερολιμένα, εξυπηρετώντας, και πάλι, πτήσεις της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ.

ΚΑΙ αυτή τη φορά, όμως, αποστρέψαμε το πρόσωπό μας, με αποτέλεσμα,  η μικρή επιβατική κίνηση και η συνεπαγόμενη έλλειψη ενδιαφέροντος της Ο.Α. να οδηγήσουν, αναποφεύκτως, στην αναστολή  λειτουργίας του αεροδρομίου Σπάρτης (για 2η φορά) το έτος 1987.

Επομένως, ΔΟΘΗΚΑΝ, στη Σπάρτη, δυο σοβαρές και σημαντικές ευκαιρίες για την απόκτηση αεροδρομίου ΑΛΛΑ τις απεδίωξε ΚΑΙ τις δύο και μάλιστα ηχηρά και προκλητικά.

Επομένως, ποιος άλλος μας φταίει πέραν του κακού μας εαυτού;

Τον δρόμο που θα μπορούσαμε να έχουμε ακολουθήσει, μας τον έδειξε η γειτονική Καλαμάτα, η οποία, ξεκινώντας από τις ίδιες, πάνω κάτω, με τη Σπάρτη αφετηρίες, (ίσως και υποδεέστερες) έβαλε στόχους, διεκδίκησε δυναμικά, σχεδίασε στρατηγικές, κατέβαλλε συνεχείς και μελετημένες προσπάθειες, αξιοποίησε ΟΛΕΣ τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες, στήριξε με όλες της τις δυνάμεις την αεροπορική της συγκοινωνία και κατάφερε, σήμερα, να έχει έναν καταξιωμένο διεθνή αερολιμένα, έναν δυναμικό τουριστικό προορισμό με πολλαπλασιαστικά οφέλη, που, κυριολεκτικά, την έχει απογειώσει, από κάθε άποψη.

(Από το 2010, η επιβατική κίνηση της Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250% (!!!) ενώ το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες!!! Μάλιστα, εκτιμάται, ότι μέσα από επενδύσεις, το αεροδρόμιο Καλαμάτας, θα μπορέσει να υποδεχθεί έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών, που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας!!!)

Κι ενώ εμείς στη Σπάρτη χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα πάνω από τα λείψανα του αεροδρομίου στο Πυρί (η υπόθεση «Αεροδρόμιο Σπάρτης» έχει κλείσει για πάντα), ενώ παίζουμε μικροπολιτικά παιχνίδια, κυνηγάμε την ουρά μας και προβάλλουμε σχέδια «φούσκες», στην Καλαμάτα κινούνται στο επόμενο επίπεδο:
Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός, για το επενδυτικό σχήμα που θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, διατήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας για 40 χρόνια!!!

Μήπως, τελικά, ως Σπαρτιάτες και Λάκωνες, είμαστε πολύ μικροί για τον τόπο που μας φιλοξενεί;

Η APELA προτείνει

image

images Άρθρα
03-06-2024

Θρυλική κούπα