notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

OPEN MALL: η θρυαλλίδα της δημοτικής αρχής Σπάρτης

slider_image
14-03-2022

Γράφει η Αναστασία Κανελλοπούλου, πρώην Περιφερειάρχης

Το να θεωρεί ένα δημόσιο πρόσωπο ότι η άσκηση της δημόσιας εξουσίας είναι μια προσωπική υπόθεση, είναι το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει. Και τούτο διότι, όταν είσαι εκπρόσωπος του λαού σε οποιοδήποτε αξίωμα ή εκπρόσωπος μιας κυβέρνησης, παύεις να εκπροσωπείς τον εαυτόν σου και κρατάς τις διαφοροποιημένες απόψεις σου ειδικά περί διαχείρισης του δημοσίου χρήματος για σένα.

Η διαχείριση του δημοσίου χρήματος υπόκειται σε κανόνες, τους οποίους ως δημόσιο πρόσωπο οφείλεις να προστατεύεις ως κόρην οφθαλμού και να ελέγχεις μάλιστα αυστηρά και όσους εμπλέκονται σε αυτήν την διαδικασία και είναι υπό την δικαιοδοσία σου . Είναι η λυδία λίθος, που επιτρέπει να διακρίνουμε την διαύγεια και την καθαρότητα στα δημόσια πράγματα.

Η παραίτηση του πρόσφατα  εκλεγμένου Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και διαχρονικού Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάρτης ( επί Βαλιώτη αρχικά και επί Δούκα στην συνέχεια), Σπύρου Μοιράγια,  δείχνει κατ’ αρχήν ότι είναι άλλο πράγμα να ασκείς Προεδρία σε ένα Δημοτικό Συμβούλιο και άλλο πράγμα να εμπλέκεσαι στις πολύ απαιτητικές διαδικασίες της παραγωγής των δημοσίων έργων ενός Δήμου.

Το ότι προτίμησε ο κ Μοιράγιας να αναλάβει την πολιτική ευθύνη για την πολύ κακή εξέλιξη του ζωτικής σημασίας για την πόλη μας  έργου του OPEN MALL, και να παραιτηθεί από όλα τα δημοτικά αξιώματα, μιας και ήταν ο υπεύθυνος Αντιδήμαρχος που οδήγησε με τις πράξεις και με τις παραλείψεις του το έργο σε πολύ κακή εξέλιξη ( αν και δεν ήταν εξ αρχής υπεύθυνος), είναι μία επιλογή.

Οι δημόσιες δηλώσεις του περί ανάληψης της ευθύνης για την λύση της εργολαβίας του OPEN MALL  σε βάρος του Δήμου και κατ’ επέκταση σε βάρος των δημοτών  , δεν ήταν προφανές τι ακριβώς σήμαιναν. Εμείς ρωτήσαμε αν θα αναλάμβανε μόνον την πολιτική ευθύνη που με μια παραίτηση σε απαλλάσσει από την ευθύνη των πράξεων σου ή αν θα αναλάμβανε και την ποινική ευθύνη των παράνομων αποφάσεων στις οποίες οδήγησε με τις εισηγήσεις του ( μέσω της Τεχνικής Υπηρεσίας, της οποίας ήταν πολιτικός προϊστάμενος) την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου.
 
Τελικά, η παραίτησή του από την Αντιδημαρχία και η έξοδός του από τα δημοτικά πράγματα, αποδεχόμενος την πολιτική του ευθύνη, δείχνει τι ακριβώς εννοούσε ο κ Μοιράγιας.

Βέβαια πρέπει να του αναγνωρίσουμε ότι ακόμα και αυτή η βελούδινη ανάληψη ευθυνών είναι πράγμα σπάνιο για την εποχή μας. Και η σπάνις του φαινομένου αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στις δημόσιες δηλώσεις περί ευθύνης, δεν ήταν μόνος του!

Αντί, όμως της παραίτησης υπάρχει και η επιλογή να μείνει κανείς και αποδεχόμενος την νομιμότητα των νεότερων αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής, να παλέψει για την ολοκλήρωση του έργου. Ως υπεύθυνος Αντιδήμαρχος, θα μπορούσε να καλέσει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και να κάνει όλες τις απαραίτητες και εφικτές νόμιμες συζητήσεις που θα οδηγούσαν σε μία  win-win  κατάσταση , απεγκλωβίζοντας το έργο και προχωρώντας με μεγάλη ταχύτητα στην υλοποίησή του.

Η όλη κακοδιαχείριση του έργου ξεκινά από την άκριτη αποδοχή εκ μέρους της Δημοτικής αρχής των τευχών δημοπράτησης που συνόδευσαν την μελέτη. Προφανώς στα τεύχη δημοπράτησης υπήρξαν αποκλίσεις από τις πραγματικές τιμές της αγοράς, οι οποίες δεν διατυπώθηκαν όταν το έργο δημοπρατήθηκε και πριν την υπογραφή συμβάσεων, όπως προβλέπεται,  , γιατί το καθεστώς ελέγχων εκ μέρους του Δήμου  , όπως ομολογήθηκε και στις συνεδριάσεις την Οικονομικής Επιτροπής , ήταν άκρως χαλαρό !

Και μόνον το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο
- ξεκίνησε το 2018,
- εντάχθηκε το 2019,
- δημοπρατήθηκε το 2020,
- ανατέθηκε το 2021 και
- καταταλαιπωρήθηκε το 2022
δείχνουν την πλήρη ανεπάρκεια των διαχειριστών του ( συμπεριλαμβανομένης και της αντιπολίτευσης που υποτίθεται ότι ελέγχει την λειτουργία της δημοτικής αρχής) σε όλο το εύρος της.

Πέντε χρόνια για να φτάσουμε στον κίνδυνο απένταξης του έργου! Εντυπωσιακό!

Και προς επίρρωση των παραπάνω υπενθυμίζουμε ότι
- η δημοπρασία του έργου έγινε τον Δεκέμβρη του 2020,
- η επιλογή αναδόχου έγινε τον Φεβρουάριο του 2021,
- η σύμβαση του έργου υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2021 και
- ο εργολάβος εγκαταστάθηκε στο έργο τον Οκτώβριο του 2021.
Χαλαρά!

Και μετά αρχίζουν τα αστεία:
- ο εργολάβος τον Νοέμβριο του 2021 δήλωσε ότι δεν βρίσκει τα υλικά,
- αμέσως τον Δεκέμβριο του 2021 η Οικονομική Επιτροπή αποδέχεται όσα προφορικά δηλώνει ο εργολάβος χωρίς αποδεικτικά στοιχεία και παίρνει παράνομη απόφαση να τροποποιήσει την μελέτη ,
- τον Ιανουάριο του 2022 η Οικονομική Επιτροπή αναγκάζεται να ανακαλέσει την παράνομη απόφαση για την τροποποίηση της μελέτης και αποφασίζει επίσης παράνομα την λύση της εργολαβίας σε βάρος του Δήμου,
- τον Μάρτιο του 2022 η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει να ανακαλέσει την επίσης παράνομη απόφαση λύσης της εργολαβίας σε βάρος του Δήμου και να δώσει εντολή στον εργολάβο να εκτελέσει το έργο.

Ας σκεφθεί ο καθένας μας με βάση τα πραγματικά γεγονότα, αν αυτή η Δημοτική αρχή μπορεί να διαχειριστεί πιο σύνθετα θέματα , όταν δεν μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά ένα απλό έργο οδοποιίας των 650.000,00 ευρώ περίπου!

Αυτό που θα ήθελα να στείλω σαν μήνυμα κυρίως στους νέους ανθρώπους που επιθυμούν να εμπλακούν στα κοινά της πόλης μας, είναι ότι κανείς δεν γεννήθηκε μαθημένος. Είναι θέμα υπεύθυνης στάσης απέναντι στα αξιώματα που επιδιώκει να αναλάβει κανείς και θέμα βούλησης του καθενός να σταθεί αποτελεσματικά απέναντι τουλάχιστον στην διαχείριση των πολύπλοκων θεμάτων του Δήμου, γιατί για ανάπτυξη με τα δεδομένα που έχουμε δεν μπορούμε προς το παρόν τουλάχιστον , ούτε καν να σκεφθούμε. Και επίσης πολύ δυνατά θα ήθελα να τους τονίσω ότι η Αυτοδιοίκηση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ!

Το να θεωρεί ένα δημόσιο πρόσωπο ότι η άσκηση της δημόσιας εξουσίας είναι μια προσωπική υπόθεση, είναι το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει. Και τούτο διότι, όταν είσαι εκπρόσωπος του λαού σε οποιοδήποτε αξίωμα ή εκπρόσωπος μιας κυβέρνησης, παύεις να εκπροσωπείς τον εαυτόν σου και κρατάς τις διαφοροποιημένες απόψεις σου ειδικά περί διαχείρισης του δημοσίου χρήματος για σένα.

Η διαχείριση του δημοσίου χρήματος υπόκειται σε κανόνες, τους οποίους ως δημόσιο πρόσωπο οφείλεις να προστατεύεις ως κόρην οφθαλμού και να ελέγχεις μάλιστα αυστηρά και όσους εμπλέκονται σε αυτήν την διαδικασία και είναι υπό την δικαιοδοσία σου . Είναι η λυδία λίθος, που επιτρέπει να διακρίνουμε την διαύγεια και την καθαρότητα στα δημόσια πράγματα.

Η παραίτηση του πρόσφατα  εκλεγμένου Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και διαχρονικού Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάρτης ( επί Βαλιώτη αρχικά και επί Δούκα στην συνέχεια), Σπύρου Μοιράγια,  δείχνει κατ’ αρχήν ότι είναι άλλο πράγμα να ασκείς Προεδρία σε ένα Δημοτικό Συμβούλιο και άλλο πράγμα να εμπλέκεσαι στις πολύ απαιτητικές διαδικασίες της παραγωγής των δημοσίων έργων ενός Δήμου.

Το ότι προτίμησε ο κ Μοιράγιας να αναλάβει την πολιτική ευθύνη για την πολύ κακή εξέλιξη του ζωτικής σημασίας για την πόλη μας  έργου του OPEN MALL, και να παραιτηθεί από όλα τα δημοτικά αξιώματα, μιας και ήταν ο υπεύθυνος Αντιδήμαρχος που οδήγησε με τις πράξεις και με τις παραλείψεις του το έργο σε πολύ κακή εξέλιξη ( αν και δεν ήταν εξ αρχής υπεύθυνος), είναι μία επιλογή.

Οι δημόσιες δηλώσεις του περί ανάληψης της ευθύνης για την λύση της εργολαβίας του OPEN MALL  σε βάρος του Δήμου και κατ’ επέκταση σε βάρος των δημοτών  , δεν ήταν προφανές τι ακριβώς σήμαιναν. Εμείς ρωτήσαμε αν θα αναλάμβανε μόνον την πολιτική ευθύνη που με μια παραίτηση σε απαλλάσσει από την ευθύνη των πράξεων σου ή αν θα αναλάμβανε και την ποινική ευθύνη των παράνομων αποφάσεων στις οποίες οδήγησε με τις εισηγήσεις του ( μέσω της Τεχνικής Υπηρεσίας, της οποίας ήταν πολιτικός προϊστάμενος) την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου.
 
Τελικά, η παραίτησή του από την Αντιδημαρχία και η έξοδός του από τα δημοτικά πράγματα, αποδεχόμενος την πολιτική του ευθύνη, δείχνει τι ακριβώς εννοούσε ο κ Μοιράγιας.

Βέβαια πρέπει να του αναγνωρίσουμε ότι ακόμα και αυτή η βελούδινη ανάληψη ευθυνών είναι πράγμα σπάνιο για την εποχή μας. Και η σπάνις του φαινομένου αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στις δημόσιες δηλώσεις περί ευθύνης, δεν ήταν μόνος του!

Αντί, όμως της παραίτησης υπάρχει και η επιλογή να μείνει κανείς και αποδεχόμενος την νομιμότητα των νεότερων αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής, να παλέψει για την ολοκλήρωση του έργου. Ως υπεύθυνος Αντιδήμαρχος, θα μπορούσε να καλέσει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και να κάνει όλες τις απαραίτητες και εφικτές νόμιμες συζητήσεις που θα οδηγούσαν σε μία  win-win  κατάσταση , απεγκλωβίζοντας το έργο και προχωρώντας με μεγάλη ταχύτητα στην υλοποίησή του.

Η όλη κακοδιαχείριση του έργου ξεκινά από την άκριτη αποδοχή εκ μέρους της Δημοτικής αρχής των τευχών δημοπράτησης που συνόδευσαν την μελέτη. Προφανώς στα τεύχη δημοπράτησης υπήρξαν αποκλίσεις από τις πραγματικές τιμές της αγοράς, οι οποίες δεν διατυπώθηκαν όταν το έργο δημοπρατήθηκε και πριν την υπογραφή συμβάσεων, όπως προβλέπεται,  , γιατί το καθεστώς ελέγχων εκ μέρους του Δήμου  , όπως ομολογήθηκε και στις συνεδριάσεις την Οικονομικής Επιτροπής , ήταν άκρως χαλαρό !

Και μόνον το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο
- ξεκίνησε το 2018,
- εντάχθηκε το 2019,
- δημοπρατήθηκε το 2020,
- ανατέθηκε το 2021 και
- καταταλαιπωρήθηκε το 2022
δείχνουν την πλήρη ανεπάρκεια των διαχειριστών του ( συμπεριλαμβανομένης και της αντιπολίτευσης που υποτίθεται ότι ελέγχει την λειτουργία της δημοτικής αρχής) σε όλο το εύρος της.

Πέντε χρόνια για να φτάσουμε στον κίνδυνο απένταξης του έργου! Εντυπωσιακό!

Και προς επίρρωση των παραπάνω υπενθυμίζουμε ότι
- η δημοπρασία του έργου έγινε τον Δεκέμβρη του 2020,
- η επιλογή αναδόχου έγινε τον Φεβρουάριο του 2021,
- η σύμβαση του έργου υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2021 και
- ο εργολάβος εγκαταστάθηκε στο έργο τον Οκτώβριο του 2021.
Χαλαρά!

Και μετά αρχίζουν τα αστεία:
- ο εργολάβος τον Νοέμβριο του 2021 δήλωσε ότι δεν βρίσκει τα υλικά,
- αμέσως τον Δεκέμβριο του 2021 η Οικονομική Επιτροπή αποδέχεται όσα προφορικά δηλώνει ο εργολάβος χωρίς αποδεικτικά στοιχεία και παίρνει παράνομη απόφαση να τροποποιήσει την μελέτη ,
- τον Ιανουάριο του 2022 η Οικονομική Επιτροπή αναγκάζεται να ανακαλέσει την παράνομη απόφαση για την τροποποίηση της μελέτης και αποφασίζει επίσης παράνομα την λύση της εργολαβίας σε βάρος του Δήμου,
- τον Μάρτιο του 2022 η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει να ανακαλέσει την επίσης παράνομη απόφαση λύσης της εργολαβίας σε βάρος του Δήμου και να δώσει εντολή στον εργολάβο να εκτελέσει το έργο.

Ας σκεφθεί ο καθένας μας με βάση τα πραγματικά γεγονότα, αν αυτή η Δημοτική αρχή μπορεί να διαχειριστεί πιο σύνθετα θέματα , όταν δεν μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά ένα απλό έργο οδοποιίας των 650.000,00 ευρώ περίπου!

Αυτό που θα ήθελα να στείλω σαν μήνυμα κυρίως στους νέους ανθρώπους που επιθυμούν να εμπλακούν στα κοινά της πόλης μας, είναι ότι κανείς δεν γεννήθηκε μαθημένος. Είναι θέμα υπεύθυνης στάσης απέναντι στα αξιώματα που επιδιώκει να αναλάβει κανείς και θέμα βούλησης του καθενός να σταθεί αποτελεσματικά απέναντι τουλάχιστον στην διαχείριση των πολύπλοκων θεμάτων του Δήμου, γιατί για ανάπτυξη με τα δεδομένα που έχουμε δεν μπορούμε προς το παρόν τουλάχιστον , ούτε καν να σκεφθούμε. Και επίσης πολύ δυνατά θα ήθελα να τους τονίσω ότι η Αυτοδιοίκηση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ!

Μοιράσου το άρθρο:

Η APELA προτείνει

image

images Άρθρα
11-07-2022

Πολιτικά ορφανοί

images Άρθρα
07-07-2022

Γιάννης Τσέρτος

images Άρθρα
30-05-2022

Οι κλέφτες