notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

Φάκελος αεροδρόμιο 4: Καταρρέουν και τα οικονομικά επιχειρήματα για τη δημιουργία επιβατηγού αεροδρομίου στην Τρίπολη;

slider_image

Μοιράσου το άρθρο:

21-10-2012

Έχει αναγνωριστεί ως μια από τις καλύτερα λειτουργούσες εταιρείες στην Ελλάδα. Παρά τα σχεδιαστικά μειονεκτήματα –με αντίκτυπο κυρίως στην επίγεια εξυπηρέτηση- αλλά και τη σχετική απόσταση από το κέντρο της Αθήνας. Αναφερόμαστε στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών (LGAV). Ήδη 11 ετών, μπήκε στην “εφηβεία” χωρίς να αποβάλλει μερικές από τις παιδικές του ασθένειες.

Η συνύπαρξη των δύο μετόχων του, της Γερμανικής Hochtief AG και του Ελληνικού δημοσίου, δεν υπήρξε πάντα ανέφελη. Ενώ δύο παράμετροι έχουν δημιουργήσει αγοραίες στρεβλώσεις αλλά και γκρίνιες:

  Τα υψηλά τέλη: H Hochtief υποδεικνύει τη μικρή σχετικά περίοδο που συμβατικά θα έχει την εκμετάλλευση (30 έτη). Άρα θα πρέπει να κάνει ταχύτερη αποπεπένδυση, μέσω υψηλότερων τελών. Τα τέλη συνέχισαν να αυξάνονται από την έναρξη λειτουργίας. Θεωρούνται σημαντικός λόγος για το ότι οι κινήσεις αεροσκαφών από το 2007 παρουσιάζουν συνεχή μείωση. Με άμεσο αντίκτυπο στην τουριστική κίνηση των Αθηνών και μεγάλο κερδισμένο, το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Οι κινήσεις αεροσκαφών συνεχίζουν να μειώνονται, παρ΄ ότι η Hochtief για τρίτη συνεχή χρονιά δεν προέβη σε καμμία αύξηση των τελών χρήσης του αεροδρομίου.   

  H ρήτρα απαγόρευσης λειτουργίας επιβατηγών αεροδρομίων σε ακτίνα 100χμ από το LGAV.
Οι μεγάλοι χαμένοι υπήρξαν το επιβατηγό κοινό των Αθηνών και η πόλη του Άργους. Οι ταξιδιώτες της Αθήνας στερήθηκαν φθηνότερες πτήσεις από όσες Low-Cost Airlines αποφάσισαν να το χρησιμοποιούν αλλά και τις... high-cost πτήσεις από πιθανή χρήση του αεροδρομίου Ελληνικού, π.χ. στα πρότυπα του City Airport του Λονδίνου, στην καρδιά της λονδρέζικης πόλης. Η ακτίνα των 100χμ από την πόλη των Αθηνών σταματά περίπου στο Μαντούδι Ευβοίας, στη Λειβαδιά και στο Άργος.

Στριμωγμένο ανάμεσα στη σκύλα και τη χάρυβδη, το ελληνικό δημόσιο φαίνεται έτοιμο –μεταξύ άλλων- να επαναδιαπραγματευτεί με τη Hochtief μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραχώρησης του αερολιμένα. Το αντάλλαγμα: σημαντική μείωση τελών. Το ελπίζουμε. Η Αθήνα χρειάζεται ουσιαστική τόνωση στον τουρισμό της. Η Τρίπολη δεν βλέπουμε πώς θα τη σώσει !

Είπαμε ότι τα υψηλά τέλη του αεροδρομίου Αθηνών καθιστούσαν ουσιαστικά ασύμφορες τις πτήσεις Low Cost (εταιρειών όπως η Ryanair και η Easyjet)  και ουσιαστικά ακριβότερες τις τουριστικές πτήσεις (chartered flights). Η κίνηση-ματ της Hochtief να πετύχει ρήτρα 100χμ όμως υποχρέωνε και αυτές τις εταιρείες να προσγειώνονται στο LGAV, πληρώνοντας όσο δει. Φημολογείται ότι δύο Low-Cost Airlines ήρθαν σε επικοινωνία με το αεροδρόμιο Καλαμάτας. Αλλά εν τέλει, δεν δόθηκε συνέχεια. Άν είναι αλήθεια, μάλλον ο σκοπός τους δεν ήταν να αποβιβάζουν εκεί επιβάτες με τελικό προορισμό την Αθήνα. Για τον ίδιο λόγο που δεν πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο θα ψάξουν στην Τρίπολη. Όταν ο τύπος αναφέρεται στις φιλοδοξίες από την κατασκευή νέου αεροδρομίου στην Τρίπολη, τονίζει τη μελλοντική πιθανή προσέλκυση Low Cost πτήσεων με τελικό προορισμό επιβατών την Αθήνα. Ωστόσο απουσιάζει έστω και ένα όνομα αεροπορικής εταιρείας η οποία να γνωρίζουμε ότι ενδιαφέρθηκε ποτέ για κάτι τέτοιο στα σοβαρά.  

Δεν πείθει ότι η Τρίπολη συνιστά εναλλακτικό αεροδρόμιο της Αθήνας όντας δύο-δυόμισυ ώρες μακρύτερα με το μοναδικό διαθέσιμο χερσαίο μέσο (λεωφορείο). Για του λόγου το αληθές, εναλλακτικό αεροδρόμιο του Λονδίνου το οποίο χρησιμοποιούν οι Low-Cost εταιρείες, είναι το Stanstead. Απέχει από το Λονδίνο περίπου 55χμ (Μέγαρα ας πούμε) ή 45 λεπτά με το τραίνο. Οδικώς, λόγω της μεγάλης έκτασης του αστικού ιστού του Λονδίνου, ο μέσος όρος ταξιδιού είναι περίπου 70 λεπτά.

Οι συγκρίσεις Τρίπολης και Stanstead μιλούν από μόνες τους. Αν δεν πείσαμε, επιστρέφουμε στην Ελλάδα. Και παίρνουμε για παράδειγμα το αεροδρόμιο Πάτρας. Η Πάτρα βρίσκεται λίγο μακρύτερα από την Αθήνα απ΄ ότι η Τρίπολη. Διαθέτει ήδη διεθνές αεροδρόμιο, μέσο σταθερής τροχιάς υψηλής σχετικά ταχύτητας και αυτοκινητόδρομο υπό αναβάθμιση στις προδιαγραφές αυτού της Τρίπολης. Το αεροδρόμιο της Πάτρας ήδη χρησιμοποιεί η εταιρεία Low-Cost “Ryanair” για τακτικές πτήσεις σε τρείς προορισμούς. Δεν προκύπτει όμως (και παρά το άμεσο και ουσιαστικό πρόκριμα από την Τρίπολη), ότι επελέγη ως εναλλακτικό αεροδρόμιο της Αθήνας. Δηλαδή, ως αεροδρόμιο για αποβίβαση επιβατών της Ryanair που κατευθύνονται στην Αθήνα. Προκύπτει μάλλον ότι η Πάτρα  επελέγη αφ΄ εαυτής και με ανταγωνιστικό αεροδρόμιο αυτό του Ακτίου. Η Πάτρα -μαζί με το Αγρίνιο αν θέλετε- διαθέτει τοπικό εμπορικό βάθος για να υποστηρίξει τακτικές πτήσεις προς το εξωτερικό.

Επιστρέφοντας στην Τρίπολη: Συνήθως, κάθε νέο αεροδρόμιο συνοδεύεται και από ένα εμπορικό πάρκο. Το οποίο μπορεί να γίνει με άλλοθι το αεροδρόμιο. Και το οποίο αφ΄ εαυτού είναι λογικό να αποτελεί μήλο της έριδος, ειδικά στο νέο δόγμα όπου οι εμπορικές δραστηριότητες (αλλά και οι πολυτελείς κατοικίες) σιγά-σγά γλιστρούν έξω από τις πόλεις.  

Θεωρούμε βέβαιο ότι στη συνολική επαναδιαπραγμάτευση της Σύμβασης με τη Hochtief, η κυβέρνηση τελικά θα προσχωρήσει στην επιμήκυνση της Σύμβασης. Με αντάλλαγμα χαμηλότερα τέλη. Σε αυτή την περίπτωση, το αεροδρόμιο Αθηνών αν δεν μετατραπεί de jure σε Low-Cost, θα γίνει τουλάχιστον ipso facto “Lower-Cost”. Κατά συνέπεια, δεν θα υπάρχει καμμία απολύτως σκοπιμότητα στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους να σχοινοβατούν διπλά: Για την προσγείωση των αεροσκαφών τους χρησιμοποιώντας αεροδιαστημικά βοηθήματα για να επιτεθούν στα Αρκαδικά βουνά, αλλά και για την πιθανή οικονομική βιωσιμότητα του να αποβιβάζουν επιβάτες σε ένα αεροδρόμιο που θα βρίσκεται περίπου 200 χμ από τον τελικό τους προορισμό. Ή άλλως, έως και δυόμισυ ώρες με το λεοφωρείο, όταν το ταξίδι από το Λονδίνο στο Παρίσι με τραίνο διαρκεί μόλις 2 ώρες & 15 λεπτά...

Από την επαναδιαπραγμάτευση της Σύμβασης του δημοσίου με τη Hochtief όμως, ανοίγει και μια δεύτερη, ουσιαστική πιθανότητα: Το να προκύψουν μερικές εξαιρέσεις στη ρήτρα των 100χμ. Εδώ, ευχόμαστε ειλικρινά να γίνει εξαίρεση για το Άργος έστω και ad hoc. Το οποίο εμπίπτει στα 100χμ οριακά ενώ είναι ο μεγάλος χαμένος της ιστορίας.

Αντί λοιπόν να πιέζουν οι βουλευτές και τα επιμελητήρια της Αργολίδας για το αεροδρόμιο της Τρίπολης, καλά θα κάνουν να βοηθήσουν το ελληνικό δημόσιο να πετύχει για αυτούς μια εξαίρεση. Έπειτα, ας κριθούν όλοι οι υποψήφιοι για νέο αεροδρόμιο on merit. Εμείς –που μας κατηγορούν ότι εμφιλοχωρούμεθα από “τοπικισμούς” αλλά και από πνεύμα εποχής “Μαυρογιαλούρων”- ευχόμαστε στους Αργείους να πετύχουν μια εξαίρεση.

Αλλά φέτος.

Γιατί η Λακωνία δεν μπορεί να περιμένει άλλα 8-10 χρόνια για να καταλάβουν όλοι ότι ούτε ο γάιδαρος πετά, ούτε η αγελάδα ανεβαίνει στη στέγη. Για όσους δε προσπαθούν –αξιέπαινα από μία άποψη- μια άσκηση στη ματαιότητα σχετικά με το αεροδρόμιο Τρίπολης, να θυμίσουμε μια αρχή της Αριστοτελικής Φυσικής: “Η φύσις απεχθάνεται το κενόν”...

S. A.
Ειδικός συνεργάτης της apela.gr

Έχει αναγνωριστεί ως μια από τις καλύτερα λειτουργούσες εταιρείες στην Ελλάδα. Παρά τα σχεδιαστικά μειονεκτήματα –με αντίκτυπο κυρίως στην επίγεια εξυπηρέτηση- αλλά και τη σχετική απόσταση από το κέντρο της Αθήνας. Αναφερόμαστε στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών (LGAV). Ήδη 11 ετών, μπήκε στην “εφηβεία” χωρίς να αποβάλλει μερικές από τις παιδικές του ασθένειες.

Η συνύπαρξη των δύο μετόχων του, της Γερμανικής Hochtief AG και του Ελληνικού δημοσίου, δεν υπήρξε πάντα ανέφελη. Ενώ δύο παράμετροι έχουν δημιουργήσει αγοραίες στρεβλώσεις αλλά και γκρίνιες:

  Τα υψηλά τέλη: H Hochtief υποδεικνύει τη μικρή σχετικά περίοδο που συμβατικά θα έχει την εκμετάλλευση (30 έτη). Άρα θα πρέπει να κάνει ταχύτερη αποπεπένδυση, μέσω υψηλότερων τελών. Τα τέλη συνέχισαν να αυξάνονται από την έναρξη λειτουργίας. Θεωρούνται σημαντικός λόγος για το ότι οι κινήσεις αεροσκαφών από το 2007 παρουσιάζουν συνεχή μείωση. Με άμεσο αντίκτυπο στην τουριστική κίνηση των Αθηνών και μεγάλο κερδισμένο, το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Οι κινήσεις αεροσκαφών συνεχίζουν να μειώνονται, παρ΄ ότι η Hochtief για τρίτη συνεχή χρονιά δεν προέβη σε καμμία αύξηση των τελών χρήσης του αεροδρομίου.   

  H ρήτρα απαγόρευσης λειτουργίας επιβατηγών αεροδρομίων σε ακτίνα 100χμ από το LGAV.
Οι μεγάλοι χαμένοι υπήρξαν το επιβατηγό κοινό των Αθηνών και η πόλη του Άργους. Οι ταξιδιώτες της Αθήνας στερήθηκαν φθηνότερες πτήσεις από όσες Low-Cost Airlines αποφάσισαν να το χρησιμοποιούν αλλά και τις... high-cost πτήσεις από πιθανή χρήση του αεροδρομίου Ελληνικού, π.χ. στα πρότυπα του City Airport του Λονδίνου, στην καρδιά της λονδρέζικης πόλης. Η ακτίνα των 100χμ από την πόλη των Αθηνών σταματά περίπου στο Μαντούδι Ευβοίας, στη Λειβαδιά και στο Άργος.

Στριμωγμένο ανάμεσα στη σκύλα και τη χάρυβδη, το ελληνικό δημόσιο φαίνεται έτοιμο –μεταξύ άλλων- να επαναδιαπραγματευτεί με τη Hochtief μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραχώρησης του αερολιμένα. Το αντάλλαγμα: σημαντική μείωση τελών. Το ελπίζουμε. Η Αθήνα χρειάζεται ουσιαστική τόνωση στον τουρισμό της. Η Τρίπολη δεν βλέπουμε πώς θα τη σώσει !

Είπαμε ότι τα υψηλά τέλη του αεροδρομίου Αθηνών καθιστούσαν ουσιαστικά ασύμφορες τις πτήσεις Low Cost (εταιρειών όπως η Ryanair και η Easyjet)  και ουσιαστικά ακριβότερες τις τουριστικές πτήσεις (chartered flights). Η κίνηση-ματ της Hochtief να πετύχει ρήτρα 100χμ όμως υποχρέωνε και αυτές τις εταιρείες να προσγειώνονται στο LGAV, πληρώνοντας όσο δει. Φημολογείται ότι δύο Low-Cost Airlines ήρθαν σε επικοινωνία με το αεροδρόμιο Καλαμάτας. Αλλά εν τέλει, δεν δόθηκε συνέχεια. Άν είναι αλήθεια, μάλλον ο σκοπός τους δεν ήταν να αποβιβάζουν εκεί επιβάτες με τελικό προορισμό την Αθήνα. Για τον ίδιο λόγο που δεν πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο θα ψάξουν στην Τρίπολη. Όταν ο τύπος αναφέρεται στις φιλοδοξίες από την κατασκευή νέου αεροδρομίου στην Τρίπολη, τονίζει τη μελλοντική πιθανή προσέλκυση Low Cost πτήσεων με τελικό προορισμό επιβατών την Αθήνα. Ωστόσο απουσιάζει έστω και ένα όνομα αεροπορικής εταιρείας η οποία να γνωρίζουμε ότι ενδιαφέρθηκε ποτέ για κάτι τέτοιο στα σοβαρά.  

Δεν πείθει ότι η Τρίπολη συνιστά εναλλακτικό αεροδρόμιο της Αθήνας όντας δύο-δυόμισυ ώρες μακρύτερα με το μοναδικό διαθέσιμο χερσαίο μέσο (λεωφορείο). Για του λόγου το αληθές, εναλλακτικό αεροδρόμιο του Λονδίνου το οποίο χρησιμοποιούν οι Low-Cost εταιρείες, είναι το Stanstead. Απέχει από το Λονδίνο περίπου 55χμ (Μέγαρα ας πούμε) ή 45 λεπτά με το τραίνο. Οδικώς, λόγω της μεγάλης έκτασης του αστικού ιστού του Λονδίνου, ο μέσος όρος ταξιδιού είναι περίπου 70 λεπτά.

Οι συγκρίσεις Τρίπολης και Stanstead μιλούν από μόνες τους. Αν δεν πείσαμε, επιστρέφουμε στην Ελλάδα. Και παίρνουμε για παράδειγμα το αεροδρόμιο Πάτρας. Η Πάτρα βρίσκεται λίγο μακρύτερα από την Αθήνα απ΄ ότι η Τρίπολη. Διαθέτει ήδη διεθνές αεροδρόμιο, μέσο σταθερής τροχιάς υψηλής σχετικά ταχύτητας και αυτοκινητόδρομο υπό αναβάθμιση στις προδιαγραφές αυτού της Τρίπολης. Το αεροδρόμιο της Πάτρας ήδη χρησιμοποιεί η εταιρεία Low-Cost “Ryanair” για τακτικές πτήσεις σε τρείς προορισμούς. Δεν προκύπτει όμως (και παρά το άμεσο και ουσιαστικό πρόκριμα από την Τρίπολη), ότι επελέγη ως εναλλακτικό αεροδρόμιο της Αθήνας. Δηλαδή, ως αεροδρόμιο για αποβίβαση επιβατών της Ryanair που κατευθύνονται στην Αθήνα. Προκύπτει μάλλον ότι η Πάτρα  επελέγη αφ΄ εαυτής και με ανταγωνιστικό αεροδρόμιο αυτό του Ακτίου. Η Πάτρα -μαζί με το Αγρίνιο αν θέλετε- διαθέτει τοπικό εμπορικό βάθος για να υποστηρίξει τακτικές πτήσεις προς το εξωτερικό.

Επιστρέφοντας στην Τρίπολη: Συνήθως, κάθε νέο αεροδρόμιο συνοδεύεται και από ένα εμπορικό πάρκο. Το οποίο μπορεί να γίνει με άλλοθι το αεροδρόμιο. Και το οποίο αφ΄ εαυτού είναι λογικό να αποτελεί μήλο της έριδος, ειδικά στο νέο δόγμα όπου οι εμπορικές δραστηριότητες (αλλά και οι πολυτελείς κατοικίες) σιγά-σγά γλιστρούν έξω από τις πόλεις.  

Θεωρούμε βέβαιο ότι στη συνολική επαναδιαπραγμάτευση της Σύμβασης με τη Hochtief, η κυβέρνηση τελικά θα προσχωρήσει στην επιμήκυνση της Σύμβασης. Με αντάλλαγμα χαμηλότερα τέλη. Σε αυτή την περίπτωση, το αεροδρόμιο Αθηνών αν δεν μετατραπεί de jure σε Low-Cost, θα γίνει τουλάχιστον ipso facto “Lower-Cost”. Κατά συνέπεια, δεν θα υπάρχει καμμία απολύτως σκοπιμότητα στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους να σχοινοβατούν διπλά: Για την προσγείωση των αεροσκαφών τους χρησιμοποιώντας αεροδιαστημικά βοηθήματα για να επιτεθούν στα Αρκαδικά βουνά, αλλά και για την πιθανή οικονομική βιωσιμότητα του να αποβιβάζουν επιβάτες σε ένα αεροδρόμιο που θα βρίσκεται περίπου 200 χμ από τον τελικό τους προορισμό. Ή άλλως, έως και δυόμισυ ώρες με το λεοφωρείο, όταν το ταξίδι από το Λονδίνο στο Παρίσι με τραίνο διαρκεί μόλις 2 ώρες & 15 λεπτά...

Από την επαναδιαπραγμάτευση της Σύμβασης του δημοσίου με τη Hochtief όμως, ανοίγει και μια δεύτερη, ουσιαστική πιθανότητα: Το να προκύψουν μερικές εξαιρέσεις στη ρήτρα των 100χμ. Εδώ, ευχόμαστε ειλικρινά να γίνει εξαίρεση για το Άργος έστω και ad hoc. Το οποίο εμπίπτει στα 100χμ οριακά ενώ είναι ο μεγάλος χαμένος της ιστορίας.

Αντί λοιπόν να πιέζουν οι βουλευτές και τα επιμελητήρια της Αργολίδας για το αεροδρόμιο της Τρίπολης, καλά θα κάνουν να βοηθήσουν το ελληνικό δημόσιο να πετύχει για αυτούς μια εξαίρεση. Έπειτα, ας κριθούν όλοι οι υποψήφιοι για νέο αεροδρόμιο on merit. Εμείς –που μας κατηγορούν ότι εμφιλοχωρούμεθα από “τοπικισμούς” αλλά και από πνεύμα εποχής “Μαυρογιαλούρων”- ευχόμαστε στους Αργείους να πετύχουν μια εξαίρεση.

Αλλά φέτος.

Γιατί η Λακωνία δεν μπορεί να περιμένει άλλα 8-10 χρόνια για να καταλάβουν όλοι ότι ούτε ο γάιδαρος πετά, ούτε η αγελάδα ανεβαίνει στη στέγη. Για όσους δε προσπαθούν –αξιέπαινα από μία άποψη- μια άσκηση στη ματαιότητα σχετικά με το αεροδρόμιο Τρίπολης, να θυμίσουμε μια αρχή της Αριστοτελικής Φυσικής: “Η φύσις απεχθάνεται το κενόν”...

S. A.
Ειδικός συνεργάτης της apela.gr

Η APELA προτείνει

image

Eτικέτες :