notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

Για να καταλάβουμε τι συμβαίνει με το στέγαστρο Καλατράβα

slider_image

Μοιράσου το άρθρο:

06-10-2023

Γράφει ο Γιώργος Πουλοκέφαλος *

Προφανώς όταν για ένα εμβληματικό έργο όπως αυτό του στεγάστρου των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων υπάρχει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα ανησυχίας οφείλει η πολιτεία αλλά και ο Τεχνικός κόσμος να δώσουν πειστικές απαντήσεις για το τι συμβαίνει στηνπραγματικότητα. Η  κοινωνία μας είναι θεατής σε ένα παιχνίδι εντυπώσεων! 

Ας κάνουμε μια προσέγγιση με κατανοητούς όρους κυρίως για να δούμε τι παίζει:
•  Μόνον με μακροσκοπικό έλεγχο και ζουμαρισμένες φωτογραφίες του ρεπορτάζ σε σημεία οξείδωσης των ενώσεων και όχι μόνον δεν μπορεί κάποιος να αποφανθεί για το βαθμό σοβαρότητας της κατάστασης.
•  Για  ένα  τέτοιο  θέμα  δεν  μπορεί  να  αποφανθεί  ένας  μη  ειδικός  και  κυρίως  εάν  δεν  είσαι  κάτοχος  εξειδικευμένης  γνώσης.
•  Ο  πρώτος  που  θα  έπρεπε  να  έχει  κληθεί  και  να  λάβει  γνώση  και  να  αποφανθεί  είναι  ο  μελετητής  του  στατικού  φορέα  που  έκανε  την στατική  ανάλυση  τότε  το  2003 .  Ερώτημα  κρίσιμο  εδώ :   γιατί  δεν  κλήθηκε κάποιος  από αυτή  την  τότε   μελετητική  ομάδα  ;;;
•  To πόρισμα  της  πρόσφατης  ήδη πρώτης  έρευνας  καταλήγει  στο  συμπέρασμα ότι  « πιθανόν  να  μην  συνάδει με  το  ισχύον  κανονιστικό  πλαίσιο  η  αποτίμηση  της  φέρουσας  ικανότητας του  στεγάστρου » !!!  Δηλαδή  πάνω  στους  λόγους  αβεβαιότητας  προστίθεται  και  μία  ακόμη  αοριστία  έτσι  για  να  έχουμε  καλύψει  τα  νώτα  μας  καλού  κακού !  Αναρωτήθηκε  κάποιος  ότι  τα  4/5  όλων  των  κτισμάτων  και  κατασκευών  της  Αθήνας  π.χ.  είναι  εκτός  ισχύοντος  κανονιστικού  πλαισίου !  Οι  κανονισμοί  αλλάζουν  και  προσαρμόζονται  όσο  η  επιστήμη  προχωράει  στα  έργα  πολιτικού  μηχανικού  και  όχι  μόνον, γιατί  η  κοινωνία  μας  προχωράει .  Αυτό  δεν  σημαίνει  ότι  η  προυπάρχουσες  κατασκευές  είναι  για  «πέταμα»  και  κατεδαφιστέες !
•  Είναι  δυνατόν  μία  μεταλλική  κατασκευή  με  μόνον 20  χρόνια  ύπαρξης να  είναι  επικίνδυνη  ή  υπό  κατάρρευση ( φευ)   όταν  άλλες  μεταλλικές  κατασκευές  υπάρχουν  και  είναι  χρηστικές  σήμερα  δηλαδή  λειτουργούν και έχουν  ζωή  περισσότερα  και  από  200  ή  300  χρόνια  , μεταλλικές  γέφυρες  κυρίως  π.χ. !
•  Όταν  σε  μια  τέτοια  κατασκευή  με  πολλαπλούς  βαθμούς  ασφαλείας   υπάρχει    «  χαλαρό»  ένα  συρματόσχοινο  δηλαδή  δεν  παραλαμβάνει  τάση  αυτό  σημαίνει  ότι  όλη  η  κατασκευή  καταρρέει !
•  Υπάρχει  μελέτη και  τεκμηρίωση  ότι  οι  οξειδώσεις  στις  ενώσεις  έχουν  επιφέρει  μείωση  της  αντοχής  των  φερόντων  στοιχείων  ή  φωτογραφήσαμε  κάποιες  οξείδωσεις  και  καταλήξαμε  στα  γνωστά  συμπεράσματα .
•  Γιατί  δεν  μιλούν  οι  καθ  ύλην  αρμόδιοι  δηλαδή  οι  καθηγητές των  Πολυτεχνείων  μας  των  μεταλλικών  κατασκευών  που  είναι  όλοι  άριστοι  και  γνώστες  του  θέματος  και κυρίως  οι  κάτοχοι  της  εξειδικευμένης  γνώσης ,  που  προαναφέρθηκε,  αλλά  μιλούν  άσχετοι  με  το  θέμα !
•  Οι  κοχλίες  (  βίδες)  που  ενώνουν  τα  διάφορα  στοιχεία  μιας  μεταλλικής  κατασκευής  έχουν  προδιαγραφές  ζωής  μιας  εικοσαετίας;
•  Όταν  ένα  έργο σαν  αυτό έχει  να  συντηρηθεί  μια  εικοσαετία  δεν  είναι  λογικό  να  παρουσιάζει  τέτοιου  τύπου  προβλήματα ;  Τι  θα  περιμέναμε  δηλαδή  μετά  από  50  χρόνια  θα  έπρεπε  να  πάμε  να  ξαναβάψουμε  την  κατασκευή;

Αυτά  και  άλλα  πολλά  θα  μπορούσε  κάποιος  καλοπροαίρετος  να  προσθέσει  και  να  συμβάλει  στον  δημόσιο  διάλογο  για  ένα  έργο  πραγματικά  αξιόλογο.  Στους  υποψιασμένους πολίτες  όμως  πρέπει  να  δοθούν  απαντήσεις  με  επιστημονική τεκμηρίωση  και  εδώ  ο  ρόλος  του  ΤΕΕ  είναι  κρίσιμος  ως  τεχνικός  σύμβουλος  της  πολιτείας  και  κυρίως  να  απαντηθεί  το κρίσιμο  ερώτημα  εάν  το  κλείσιμο  του  γηπέδου  και  του  ποδηλατοδρομίου  εν   μέσω  αγωνιστικής  περιόδου  είναι  πράξη  ευθύνης  ή  πράξη  ανευθυνότητας!  Και  κυρίως  μήπως  προετοιμάζεται η  κοινή γνώμη για κάποια μελλοντική  κίνηση   ή  και  αρπαχτή  και  έχουν  πιάσει δουλειά   οι  «διαμορφωτές» και οι Ντελάληδες!!!

Δεν ξέρουμε αν υπάρχει απομείωση της αντοχής του στεγάστρου, ξέρουμε όμως ότι υπάρχει απομείωση της σοβαρότητας κάποιων!!!

*   Γιώργος Πουλοκέφαλος - Πολιτικός  Μηχανικός
Προφανώς όταν για ένα εμβληματικό έργο όπως αυτό του στεγάστρου των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων υπάρχει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα ανησυχίας οφείλει η πολιτεία αλλά και ο Τεχνικός κόσμος να δώσουν πειστικές απαντήσεις για το τι συμβαίνει στηνπραγματικότητα. Η  κοινωνία μας είναι θεατής σε ένα παιχνίδι εντυπώσεων! 

Ας κάνουμε μια προσέγγιση με κατανοητούς όρους κυρίως για να δούμε τι παίζει:
•  Μόνον με μακροσκοπικό έλεγχο και ζουμαρισμένες φωτογραφίες του ρεπορτάζ σε σημεία οξείδωσης των ενώσεων και όχι μόνον δεν μπορεί κάποιος να αποφανθεί για το βαθμό σοβαρότητας της κατάστασης.
•  Για  ένα  τέτοιο  θέμα  δεν  μπορεί  να  αποφανθεί  ένας  μη  ειδικός  και  κυρίως  εάν  δεν  είσαι  κάτοχος  εξειδικευμένης  γνώσης.
•  Ο  πρώτος  που  θα  έπρεπε  να  έχει  κληθεί  και  να  λάβει  γνώση  και  να  αποφανθεί  είναι  ο  μελετητής  του  στατικού  φορέα  που  έκανε  την στατική  ανάλυση  τότε  το  2003 .  Ερώτημα  κρίσιμο  εδώ :   γιατί  δεν  κλήθηκε κάποιος  από αυτή  την  τότε   μελετητική  ομάδα  ;;;
•  To πόρισμα  της  πρόσφατης  ήδη πρώτης  έρευνας  καταλήγει  στο  συμπέρασμα ότι  « πιθανόν  να  μην  συνάδει με  το  ισχύον  κανονιστικό  πλαίσιο  η  αποτίμηση  της  φέρουσας  ικανότητας του  στεγάστρου » !!!  Δηλαδή  πάνω  στους  λόγους  αβεβαιότητας  προστίθεται  και  μία  ακόμη  αοριστία  έτσι  για  να  έχουμε  καλύψει  τα  νώτα  μας  καλού  κακού !  Αναρωτήθηκε  κάποιος  ότι  τα  4/5  όλων  των  κτισμάτων  και  κατασκευών  της  Αθήνας  π.χ.  είναι  εκτός  ισχύοντος  κανονιστικού  πλαισίου !  Οι  κανονισμοί  αλλάζουν  και  προσαρμόζονται  όσο  η  επιστήμη  προχωράει  στα  έργα  πολιτικού  μηχανικού  και  όχι  μόνον, γιατί  η  κοινωνία  μας  προχωράει .  Αυτό  δεν  σημαίνει  ότι  η  προυπάρχουσες  κατασκευές  είναι  για  «πέταμα»  και  κατεδαφιστέες !
•  Είναι  δυνατόν  μία  μεταλλική  κατασκευή  με  μόνον 20  χρόνια  ύπαρξης να  είναι  επικίνδυνη  ή  υπό  κατάρρευση ( φευ)   όταν  άλλες  μεταλλικές  κατασκευές  υπάρχουν  και  είναι  χρηστικές  σήμερα  δηλαδή  λειτουργούν και έχουν  ζωή  περισσότερα  και  από  200  ή  300  χρόνια  , μεταλλικές  γέφυρες  κυρίως  π.χ. !
•  Όταν  σε  μια  τέτοια  κατασκευή  με  πολλαπλούς  βαθμούς  ασφαλείας   υπάρχει    «  χαλαρό»  ένα  συρματόσχοινο  δηλαδή  δεν  παραλαμβάνει  τάση  αυτό  σημαίνει  ότι  όλη  η  κατασκευή  καταρρέει !
•  Υπάρχει  μελέτη και  τεκμηρίωση  ότι  οι  οξειδώσεις  στις  ενώσεις  έχουν  επιφέρει  μείωση  της  αντοχής  των  φερόντων  στοιχείων  ή  φωτογραφήσαμε  κάποιες  οξείδωσεις  και  καταλήξαμε  στα  γνωστά  συμπεράσματα .
•  Γιατί  δεν  μιλούν  οι  καθ  ύλην  αρμόδιοι  δηλαδή  οι  καθηγητές των  Πολυτεχνείων  μας  των  μεταλλικών  κατασκευών  που  είναι  όλοι  άριστοι  και  γνώστες  του  θέματος  και κυρίως  οι  κάτοχοι  της  εξειδικευμένης  γνώσης ,  που  προαναφέρθηκε,  αλλά  μιλούν  άσχετοι  με  το  θέμα !
•  Οι  κοχλίες  (  βίδες)  που  ενώνουν  τα  διάφορα  στοιχεία  μιας  μεταλλικής  κατασκευής  έχουν  προδιαγραφές  ζωής  μιας  εικοσαετίας;
•  Όταν  ένα  έργο σαν  αυτό έχει  να  συντηρηθεί  μια  εικοσαετία  δεν  είναι  λογικό  να  παρουσιάζει  τέτοιου  τύπου  προβλήματα ;  Τι  θα  περιμέναμε  δηλαδή  μετά  από  50  χρόνια  θα  έπρεπε  να  πάμε  να  ξαναβάψουμε  την  κατασκευή;

Αυτά  και  άλλα  πολλά  θα  μπορούσε  κάποιος  καλοπροαίρετος  να  προσθέσει  και  να  συμβάλει  στον  δημόσιο  διάλογο  για  ένα  έργο  πραγματικά  αξιόλογο.  Στους  υποψιασμένους πολίτες  όμως  πρέπει  να  δοθούν  απαντήσεις  με  επιστημονική τεκμηρίωση  και  εδώ  ο  ρόλος  του  ΤΕΕ  είναι  κρίσιμος  ως  τεχνικός  σύμβουλος  της  πολιτείας  και  κυρίως  να  απαντηθεί  το κρίσιμο  ερώτημα  εάν  το  κλείσιμο  του  γηπέδου  και  του  ποδηλατοδρομίου  εν   μέσω  αγωνιστικής  περιόδου  είναι  πράξη  ευθύνης  ή  πράξη  ανευθυνότητας!  Και  κυρίως  μήπως  προετοιμάζεται η  κοινή γνώμη για κάποια μελλοντική  κίνηση   ή  και  αρπαχτή  και  έχουν  πιάσει δουλειά   οι  «διαμορφωτές» και οι Ντελάληδες!!!

Δεν ξέρουμε αν υπάρχει απομείωση της αντοχής του στεγάστρου, ξέρουμε όμως ότι υπάρχει απομείωση της σοβαρότητας κάποιων!!!

*   Γιώργος Πουλοκέφαλος - Πολιτικός  Μηχανικός

Η APELA προτείνει

image