Η προσδοκία να μη βιώσει κανείς καθόλου φόβο για τις εξετάσεις είναι μη ρεαλιστική. Το πιο σημαντικό μάλιστα είναι να μάθει κάποιος να αντιμετωπίζει τον φόβο του. 

H εμπειρία των εξετάσεων είναι μια απαιτητική διαδικασία και χρειάζεται μια σειρά από ενέργειες για να έρθει το προσδοκώμενο και επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πρώτος βασικός παράγοντας είναι η διαμόρφωση μιας καλής ψυχολογίας και μιας οργανωμένης συμπεριφοράς απέναντι στις απαιτήσεις κάθε εξέτασης. Αρχικά, πρέπει να γνωρίζουμε καλά τα κριτήρια και τα προαιπαιτούμενα κάθε επικείμενης εξέτασης, ώστε να προετοιμαστούμε πρακτικά και ψυχικά αναλόγως.

• Σε τι θα αξιολογηθούμε;
• Από πόσα μέρη θα αποτελείται η εξέταση;
• Χρονική διάρκεια για κάθε μέρος της εξέτασης.

Η γνώση και ο προγραμματισμός μπορούν να αποτελέσουν ικανοποιητικά μέσα για την κατάλληλη προετοιμασία των εξετάσεων. Ο προσδιορισμός των δυσκολιών σε μέρη της εξέτασης είναι, επίσης, βοηθητικό στοιχείο για την καλύτερη προετοιμασία. Οι προϋποθέσεις επιτυχημένης μάθησης περιλαμβάνουν συναισθηματικούς παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τη μάθηση και παίζουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Η προσοχή, η συγκέντρωση και η επιμονή επηρεάζονται από τα κίνητρά μας. Όποιος δουλεύει έχοντας ευδιάκριτους στόχους, έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες σε σχέση με αυτόν που δεν έχει ουσιαστικό ενδιαφέρον.

Εξάσκηση, λοιπόν, στα σημεία αδυναμιών και πολλά προσομοιωτικά τεστ μπορούν να βοηθήσουν για να γνωρίζεις τις δυνατότητές σου και να ενισχυθείς στις αδυναμίες σου.

Ποια είναι τα στάδια μελέτης λοιπόν;

Προεπισκόπηση, γενικός προσανατολισμός, ερωτήσεις, ενεργητική ανάγνωση, σκέψη, απόδοση, ανασκόπηση.

Πώς δεν ξεχνάμε;

Η επανάληψη πρέπει να ξεκινά αμέσως μετά το διάβασμα. Όσο πιο νωρίς ξεκινάμε την επανάληψη, τόσο πιο επιτυχημένα γίνεται η εμπέδωση της γνώσης, με αποτέλεσμα να μην είναι απαραίτητες οι πολλές επαναλήψεις. Όσο πιο λεπτομερής είναι η ύλη, όμως, τόσο πιο πολλές επαναλήψεις χρειαζόμαστε.

Για τη διαχείριση του χρόνου λειτουργεί συμπληρωματικά στις υπόλοιπες τεχνικές
• Η χρήση χρονομέτρου για τον σωστό διαμερισμό του χρόνου εργασίας.
• Οργανόγραμμα για τον χρόνο κατανομής ανά μέρος της εξέτασης

Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεις τις εξετάσεις είναι καθοριστικός για το αποτέλεσμα. Χρειάζονται οι σωστές αναλογίες, οι οποίες για τον καθένα μας είναι διαφορετικές. Να θυμάσαι πως έχεις μια ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα. Εσύ ξέρεις καλύτερα από οποιονδήποτε τι είναι αυτό που χρειάζεσαι, πού χρειάζεσαι υποστήριξη.

Φρόντισε μόνο να βάλεις στη συνταγή λίγη γονική αποφασιστικότητα, λίγο παιδικό ενθουσιασμό και πείσμα και λίγη ενήλικη καρτερικότητα. Η ζωή είναι γεμάτη ευκαιρίες (Ρασιδάκη & Παντελή, 2012).

Δώσε στον εαυτό σου μια ευκαιρία να γίνει κυρίαρχος των πράξεών του.


Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»
Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας
Τηλ. 27310 81050/6978733472
Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Σπάρτη Λακωνίας
Τηλ.27310 82009
www.kentro-exelixi.gr
e-mail: paidi.efivos@yahoo.gr