notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

Το τρένο της Πελοποννήσου στην ανακύκλωση

slider_image

Μοιράσου το άρθρο:

23-12-2022

Γράφει ο Γιώργος Πουλοκέφαλος, Περιφεριακός Σύμβουλος Λακωνίας

Η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου έρχεται ξανά στο προσκήνιο, τώρα μάλιστα πιο δυνατά και εν όψει εκλογών τίθενται ανέξοδα και αυτό στα προεκλογικά πακέτα.
 
Η «πάλη των γραμμών» ξανά μπροστά λοιπόν σαν την κρίσιμη διελκυστίνδα προσφοράς και αντιπροσφοράς, αλήθειας και ψέματος.

Η κατανόηση του μείζονος πραγματικά ζητήματος της σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο στη γραμμή Κόρινθος - Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα, αξίζει μια σύντομη αναφορά στους λόγους για τους οποίους έκλεισε το 2011 .

Πρώτα ήταν το λειτουργικό έλλειμμα του, το οποίο ανερχόταν στο ποσό των 2 εκατομμυρίων ευρώ σε μηνιαία βάση για να έχουμε κατά νου περί τίνος πρόκειται. Σημειωτέον από το 2ο ΚΠΣ είχαν δαπανηθεί περίπου 75 εκατομμύρια ευρώ για την συντήρηση του και τον υποτίθεται εκσυχρονισμό του.

Μετά το δίκτυο αυτό το λεγόμενο και μετρικό είχε κατασκευασθεί όπως και άλλα μικρά δίκτυα επί εποχής Τρικούπη για να καλύψει ανάγκες μετακινήσεις προσώπων και αγαθών με πλάτος σιδηροτροχιών 1,00 μέτρου. Επί πλέον είναι δίκτυο σχεδιασμένο και προσαρμοσμένο στο ανάγλυφο του εδάφους με κλειστές ακτίνες μεγάλης καμπυλότητας, γέφυρες ακατάλληλες από άποψη στατικότητας, με αποτέλεσμα πέραν των άλλων ανάπτυξης μικρών ταχυτήτων και κυκλοφορίας μόνον μικρών ντηζελοκίνητων συρμών.

Στους σύγχρονους σιδηρόδρομους τα χαρακτηριστικά είναι ακριβώς διαφορετικά, το πλάτος των σιδηροτροχιών είναι 1,435  μέτρα, είναι το λεγόμενο και κανονικό δίκτυο, η χάραξη τους δεν ακολουθεί το γεωανάγλυφο  αλλά με σήραγγες και μεγάλες κοιλαδογέφυρες καλύπτονται οι εδαφικές διαφορές και οι συρμοί είναι ηλεκτροκίνητοι.

Αυτοί εν ολίγοις ήταν οι παράμετροι που έθεσαν εκτός λειτουργίας το ιστορικό δίκτυο της Πελοποννήσου και σήμερα βιώνει την εγκατάλειψη του.

Στο προκείμενο τώρα! Από το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) έχει ξεκινήσει προ πολλού η οριστική μελέτη εκσυγχρονισμού και κανονικοποίησης δηλαδή δίκτυο με γραμμή πλάτους 1,435 μετρ. με ηλεκτροκίνηση, της γραμμής Πάτρα - Ολυμπία - Καλαμάτα. Προϋπόθεση αυτής εξέλιξης της μελέτης ήταν η μελέτη βιωσιμότητας που απέδειξε το θετικό ισοζύγιο του όλου εγχειρήματος.


Τώρα για το υπόλοιπο δίκτυο.

Η γραμμή Κόρινθος - Ναύπλιο εάν κανονικοποιηθεί στην υπάρχουσα χάραξη και με βάση με τον προυπολογισμό που έχει ήδη εξαγγελθεί των 15 εκ. ευρώ μπορεί να σταθεί από άποψη βιωσιμότητας και κόστους και για να καλύψει μεταφορές και μετακινήσεις για τουριστικούς κυρίως λόγους.

Όμως έως εκεί!!!

Το υπόλοιπο δίκτυο Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα πάνω στην υπάρχουσα χάραξη στο ορεινό τμήμα στην «καρδιά» της Πελοποννήσου δεν μπορεί να κανονικοποιηθεί με γραμμές δηλαδή πλάτους 1,435  για  τους  λόγους   που  προαναφέρθησαν. Επομένως απαιτεί νέα χάραξη. Εκτός και εάν νομίζουμε ότι ο χρόνος Καλαμάτα Αθήνα δεν πειράζει εάν είναι 8 ώρες, να αφήσουμε τις γραμμές του Τρικούπη και τις υπάρχουσες γέφυρες με τα στατικά προβλήματα και τις κλειστές στροφές και το...  «μουτζούρη» αντάμα!

Τότε είναι βέβαιο ότι πάλι σε σύντομο χρονικό διάστημα το παθητικό θα ξεπερνάει τα 2 εκατ. ευρώ μηνιαίως !

Για να μην κοροιδευόμαστε και λέμε πράγματα που δεν στέκουν, βιωσιμότητα της γραμμής Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα θα υπάρξει μόνον με νέα γραμμή, σε άλλη χάραξη που ακόμη δεν την γνωρίζουμε και κόστος τουλάχιστον ένα ΕΣΠΑ. Ποιος πολιτικός άρχων, γιατί είναι πολιτική απόφαση αυτό, θα σηκώσει το βάρος μιας τέτοιας πρότασης;

Η ευκαιρία χάθηκε και εδώ είναι η αλήθεια, τότε στην δεκαετία του 80 όταν γινόταν η χάραξη του αυτοκινητόδρομου  Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα που δεν έγινε πρόβλεψη για ενδιάμεση σχεδίαση παραλλήλως και σύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής. Αλλά τότε δεν άφησαν τα συμφέροντα των απανταχού και παντός τύπου μεταφορέων!!! Ας όψονται !

Για να τελειώνουμε με την καραμέλα και την εμμονή περί τρένου και την ανακύκλωση του στην καθημερινότητα μας τώρα! Άλλωστε οι προτεραιότητες του Μωριά είναι άλλες!


Για  να  θυμηθούμε τώρα και τον Πέτρο!

Αυτός  πάσχιζε να επανεκκινήσει το τρένο της Πελοποννήσου  από το 2016 με την συμβολή και του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης (φευ) αλλά δεν «πρόκανε»!... Έδωσε  προτεραιότητα  στην  διαστημική  πύλη της Καλαμάτας!!!  

Οι αιθεροβάμονες ας προσγειώσουν το ανεμόπτερο τους στην πραγματικότητα γιατί στην γραμμή της ανέμελης κοσμογονίας δεν πληρώνεις παράσταση και κυρίως το ταξίδι από το πουθενά στο τίποτα δεν κοστίζει!!!!
Η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου έρχεται ξανά στο προσκήνιο, τώρα μάλιστα πιο δυνατά και εν όψει εκλογών τίθενται ανέξοδα και αυτό στα προεκλογικά πακέτα.
 
Η «πάλη των γραμμών» ξανά μπροστά λοιπόν σαν την κρίσιμη διελκυστίνδα προσφοράς και αντιπροσφοράς, αλήθειας και ψέματος.

Η κατανόηση του μείζονος πραγματικά ζητήματος της σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο στη γραμμή Κόρινθος - Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα, αξίζει μια σύντομη αναφορά στους λόγους για τους οποίους έκλεισε το 2011 .

Πρώτα ήταν το λειτουργικό έλλειμμα του, το οποίο ανερχόταν στο ποσό των 2 εκατομμυρίων ευρώ σε μηνιαία βάση για να έχουμε κατά νου περί τίνος πρόκειται. Σημειωτέον από το 2ο ΚΠΣ είχαν δαπανηθεί περίπου 75 εκατομμύρια ευρώ για την συντήρηση του και τον υποτίθεται εκσυχρονισμό του.

Μετά το δίκτυο αυτό το λεγόμενο και μετρικό είχε κατασκευασθεί όπως και άλλα μικρά δίκτυα επί εποχής Τρικούπη για να καλύψει ανάγκες μετακινήσεις προσώπων και αγαθών με πλάτος σιδηροτροχιών 1,00 μέτρου. Επί πλέον είναι δίκτυο σχεδιασμένο και προσαρμοσμένο στο ανάγλυφο του εδάφους με κλειστές ακτίνες μεγάλης καμπυλότητας, γέφυρες ακατάλληλες από άποψη στατικότητας, με αποτέλεσμα πέραν των άλλων ανάπτυξης μικρών ταχυτήτων και κυκλοφορίας μόνον μικρών ντηζελοκίνητων συρμών.

Στους σύγχρονους σιδηρόδρομους τα χαρακτηριστικά είναι ακριβώς διαφορετικά, το πλάτος των σιδηροτροχιών είναι 1,435  μέτρα, είναι το λεγόμενο και κανονικό δίκτυο, η χάραξη τους δεν ακολουθεί το γεωανάγλυφο  αλλά με σήραγγες και μεγάλες κοιλαδογέφυρες καλύπτονται οι εδαφικές διαφορές και οι συρμοί είναι ηλεκτροκίνητοι.

Αυτοί εν ολίγοις ήταν οι παράμετροι που έθεσαν εκτός λειτουργίας το ιστορικό δίκτυο της Πελοποννήσου και σήμερα βιώνει την εγκατάλειψη του.

Στο προκείμενο τώρα! Από το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) έχει ξεκινήσει προ πολλού η οριστική μελέτη εκσυγχρονισμού και κανονικοποίησης δηλαδή δίκτυο με γραμμή πλάτους 1,435 μετρ. με ηλεκτροκίνηση, της γραμμής Πάτρα - Ολυμπία - Καλαμάτα. Προϋπόθεση αυτής εξέλιξης της μελέτης ήταν η μελέτη βιωσιμότητας που απέδειξε το θετικό ισοζύγιο του όλου εγχειρήματος.


Τώρα για το υπόλοιπο δίκτυο.

Η γραμμή Κόρινθος - Ναύπλιο εάν κανονικοποιηθεί στην υπάρχουσα χάραξη και με βάση με τον προυπολογισμό που έχει ήδη εξαγγελθεί των 15 εκ. ευρώ μπορεί να σταθεί από άποψη βιωσιμότητας και κόστους και για να καλύψει μεταφορές και μετακινήσεις για τουριστικούς κυρίως λόγους.

Όμως έως εκεί!!!

Το υπόλοιπο δίκτυο Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα πάνω στην υπάρχουσα χάραξη στο ορεινό τμήμα στην «καρδιά» της Πελοποννήσου δεν μπορεί να κανονικοποιηθεί με γραμμές δηλαδή πλάτους 1,435  για  τους  λόγους   που  προαναφέρθησαν. Επομένως απαιτεί νέα χάραξη. Εκτός και εάν νομίζουμε ότι ο χρόνος Καλαμάτα Αθήνα δεν πειράζει εάν είναι 8 ώρες, να αφήσουμε τις γραμμές του Τρικούπη και τις υπάρχουσες γέφυρες με τα στατικά προβλήματα και τις κλειστές στροφές και το...  «μουτζούρη» αντάμα!

Τότε είναι βέβαιο ότι πάλι σε σύντομο χρονικό διάστημα το παθητικό θα ξεπερνάει τα 2 εκατ. ευρώ μηνιαίως !

Για να μην κοροιδευόμαστε και λέμε πράγματα που δεν στέκουν, βιωσιμότητα της γραμμής Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα θα υπάρξει μόνον με νέα γραμμή, σε άλλη χάραξη που ακόμη δεν την γνωρίζουμε και κόστος τουλάχιστον ένα ΕΣΠΑ. Ποιος πολιτικός άρχων, γιατί είναι πολιτική απόφαση αυτό, θα σηκώσει το βάρος μιας τέτοιας πρότασης;

Η ευκαιρία χάθηκε και εδώ είναι η αλήθεια, τότε στην δεκαετία του 80 όταν γινόταν η χάραξη του αυτοκινητόδρομου  Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα που δεν έγινε πρόβλεψη για ενδιάμεση σχεδίαση παραλλήλως και σύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής. Αλλά τότε δεν άφησαν τα συμφέροντα των απανταχού και παντός τύπου μεταφορέων!!! Ας όψονται !

Για να τελειώνουμε με την καραμέλα και την εμμονή περί τρένου και την ανακύκλωση του στην καθημερινότητα μας τώρα! Άλλωστε οι προτεραιότητες του Μωριά είναι άλλες!


Για  να  θυμηθούμε τώρα και τον Πέτρο!

Αυτός  πάσχιζε να επανεκκινήσει το τρένο της Πελοποννήσου  από το 2016 με την συμβολή και του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης (φευ) αλλά δεν «πρόκανε»!... Έδωσε  προτεραιότητα  στην  διαστημική  πύλη της Καλαμάτας!!!  

Οι αιθεροβάμονες ας προσγειώσουν το ανεμόπτερο τους στην πραγματικότητα γιατί στην γραμμή της ανέμελης κοσμογονίας δεν πληρώνεις παράσταση και κυρίως το ταξίδι από το πουθενά στο τίποτα δεν κοστίζει!!!!

Η APELA προτείνει

image

images Άρθρα
01-03-2024

Κοντούλα λεμονιά

images Άρθρα
19-01-2024

Αϊ Γιάννη μου

images Άρθρα
19-01-2024

Η «ΜΑΣΚΑ»

images Άρθρα
10-01-2024

Η Ρώμη του 2024