notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

Τι σημαίνει τελικά Ειδικός Παιδαγωγός;

slider_image

Μοιράσου το άρθρο:

16-06-2016

της Μάρθας Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος της Πανελλήνιας  Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών


Ο Ειδικός Παιδαγωγός ή αλλιώς Ειδικός Εκπαιδευτικός ασχολείται με άτομα που παρουσιάζουν ειδικές ανάγκες, με απώτερο στόχο την ακαδημαϊκή και μετέπειτα επαγγελματική τους επιτυχία, καθώς και τη συμμετοχή τους στο κοινωνικό σύνολο. Ο ειδικός παιδαγωγός στις μαθησιακές δυσκολίες και την ειδική διαπαιδαγώγηση έχει ακαδημαϊκή και επαγγελματική κατάρτιση στην ειδική αγωγή (ειδικές ανάγκες, αναπηρία, νοητική υστέρηση, διαταραχές λόγου και ομιλίας, διαταραχές αυτιστικού φάσματος, διαταραχές συμπεριφοράς κλπ).

Η επαγγελματική ιδιότητα του Ειδικού Παιδαγωγού τείνει να συγχέεται από γονείς και ειδικούς του χώρου με τα άτομα που ασκούν λογοθεραπεία ή εργοθεραπεία. Η ειδική αγωγή, ως συνολική θεώρηση, ασφαλώς και απαρτίζεται από λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, αλλά το βασικό ρόλο κατέχει ο ειδικός παιδαγωγός  αφού η επιστημονική κατάρτισή του έχει παιδαγωγική βάση (επάρκεια) και  είναι επικεντρωμένη σε ποικίλους τομείς των ειδικών αναγκών.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι ο «διαμεσολαβητής» ανάμεσα στο παιδί και τη μάθηση, ανάμεσα στους γονείς και τις προσδοκίες τους απέναντι στο σχολικό σύστημα και τους φορείς αυτού, ανάμεσα στο παιδί και την ίδια του την οικογένεια. Ο ρόλος του είναι παιδαγωγικός, συμβουλευτικός και υποστηρικτικός.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά γνώσης μέσω ενός «διαφορετικού» τρόπου διδασκαλίας. Είναι βεβαίως πρωτίστως σημαντικό να προηγηθεί μια πολυθεματική αξιολόγηση των μαθησιακών ικανοτήτων του παιδιού, ώστε ο Ειδικός Παιδαγωγός να δημιουργήσει ένα λεπτομερές ατομικό πρόγραμμα παρέμβασης. Λαμβάνοντας υπόψη του τις ιδιαίτερες γλωσσικές ικανότητες και τη μοναδικότητα   του κάθε παιδιού ο Ειδικός Παιδαγωγός καταρτίζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός μαθαίνει στο παιδί πως να μαθαίνει! Πώς;

• Διδάσκοντας του στρατηγικές μάθησης και
• χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας, όπως το θεατρικό παιχνίδι, τη δραματοποίηση, την εναλλαγή ρόλων και πολλά άλλα.

 Οι στόχοι που καλείται να επιτύχει μέσω του προγράμματος αυτού είναι να διδαχθεί το παιδί τεχνικές για την ανάπτυξη των μηχανισμών της ανάγνωσης, της κατανόησης, της ικανότητας γραφής και παραγωγής γραπτού λόγου. Καθώς και της μαθηματικής ικανότητας και των γενικότερων αντιληπτικών και γνωστικών δεξιοτήτων. Μέσα από την αξιοποίηση μνημονικών  τεχνικών  καθώς και τεχνικών  για αποτελεσματικότερη μελέτη

• ενεργοποιούνται  οι γνωστικές δεξιότητες,
•  ενισχύεται η δημιουργικότητα και
• τονώνεται η αυτοεκτίμησή για τις μαθησιακές  ικανότητες.

Αξιοποιούνται  δημιουργικά  επίσης οι  δυνατότητες κάθε παιδιού μέσα από παιγνιώδεις βιωματικές δραστηριότητες, βοηθώντας το παιδί να οργανώνει το χώρο και το χρόνο του ποιοτικά και να προσεγγίζει τη μάθηση με το δικό του τρόπο!

Η διδασκαλία που παρέχει ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι σε κλιμακωτή μορφή «σκαλωσιάς», ώστε να επιτυγχάνονται άμεσα και καλά αποτελέσματα, που θα βοηθήσουν παράλληλα στην εμψύχωση του παιδιού. Ο τρόπος διδασκαλίας των παιδιών με  ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα πρέπει επιπρόσθετα να λαμβάνει υπόψη τη ψυχοσύνθεση του παιδιού.

Επιπλέον εξίσου σημαντική είναι η συμβολή της περιβαλλοντικής επίδρασης (οικογένεια , σχολείο). Ο Ειδικός Εκπαιδευτικός αποτελεί το συνδετικό κρίκο σχολείο και οικογένειας. Είναι αυτός που θα συμβουλέψει, θα στηρίξει και θα καθοδηγήσει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

Σε όποια ηλικία και αν βρίσκεται ένα παιδί με ειδικές ανάγκες χρειάζεται σίγουρα την εκπαιδευτική στήριξη του Ειδικού Παιδαγωγού. Οι ηλικίες που συνήθως παρεμβαίνει ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι μόλις το παιδί αρχίσει το Δημοτικό. Ωστόσο, ακόμη και αν αργοπορήσει μία παρέμβαση, δεν είναι ανώφελο να ξεκινήσει, γιατί ποτέ δεν είναι αργά. Ο Ειδικός Παιδαγωγός μπορεί να σχεδιάσει προγράμματα ακόμη και για εφήβους. Στις περιπτώσεις δε, ατόμων με νοητική καθυστέρηση και σοβαρές ή πολλαπλές αναπηρίες μπορεί να δουλέψει και με ενήλικες ιεραρχώντας τις προτεραιότητες.

Είναι λοιπόν προφανές από τα παραπάνω, πως ο Ειδικός Παιδαγωγός με την εξειδικευμένη του γνώση, την εμπειρία του αλλά και την αγάπη του για το έργο του και τα παιδιά είναι ο πλέον κατάλληλος για να τους μεταδώσει τις απαιτούμενες για την ηλικία τους γνώσεις  αλλά και να τα βοηθήσει να αναπτυχθούν πνευματικά και κοινωνικά μέσα από τη διαδικασία της μάθησης.

της Μάρθας Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος της Πανελλήνιας  Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών


Ο Ειδικός Παιδαγωγός ή αλλιώς Ειδικός Εκπαιδευτικός ασχολείται με άτομα που παρουσιάζουν ειδικές ανάγκες, με απώτερο στόχο την ακαδημαϊκή και μετέπειτα επαγγελματική τους επιτυχία, καθώς και τη συμμετοχή τους στο κοινωνικό σύνολο. Ο ειδικός παιδαγωγός στις μαθησιακές δυσκολίες και την ειδική διαπαιδαγώγηση έχει ακαδημαϊκή και επαγγελματική κατάρτιση στην ειδική αγωγή (ειδικές ανάγκες, αναπηρία, νοητική υστέρηση, διαταραχές λόγου και ομιλίας, διαταραχές αυτιστικού φάσματος, διαταραχές συμπεριφοράς κλπ).

Η επαγγελματική ιδιότητα του Ειδικού Παιδαγωγού τείνει να συγχέεται από γονείς και ειδικούς του χώρου με τα άτομα που ασκούν λογοθεραπεία ή εργοθεραπεία. Η ειδική αγωγή, ως συνολική θεώρηση, ασφαλώς και απαρτίζεται από λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, αλλά το βασικό ρόλο κατέχει ο ειδικός παιδαγωγός  αφού η επιστημονική κατάρτισή του έχει παιδαγωγική βάση (επάρκεια) και  είναι επικεντρωμένη σε ποικίλους τομείς των ειδικών αναγκών.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι ο «διαμεσολαβητής» ανάμεσα στο παιδί και τη μάθηση, ανάμεσα στους γονείς και τις προσδοκίες τους απέναντι στο σχολικό σύστημα και τους φορείς αυτού, ανάμεσα στο παιδί και την ίδια του την οικογένεια. Ο ρόλος του είναι παιδαγωγικός, συμβουλευτικός και υποστηρικτικός.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά γνώσης μέσω ενός «διαφορετικού» τρόπου διδασκαλίας. Είναι βεβαίως πρωτίστως σημαντικό να προηγηθεί μια πολυθεματική αξιολόγηση των μαθησιακών ικανοτήτων του παιδιού, ώστε ο Ειδικός Παιδαγωγός να δημιουργήσει ένα λεπτομερές ατομικό πρόγραμμα παρέμβασης. Λαμβάνοντας υπόψη του τις ιδιαίτερες γλωσσικές ικανότητες και τη μοναδικότητα   του κάθε παιδιού ο Ειδικός Παιδαγωγός καταρτίζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός μαθαίνει στο παιδί πως να μαθαίνει! Πώς;

• Διδάσκοντας του στρατηγικές μάθησης και
• χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας, όπως το θεατρικό παιχνίδι, τη δραματοποίηση, την εναλλαγή ρόλων και πολλά άλλα.

 Οι στόχοι που καλείται να επιτύχει μέσω του προγράμματος αυτού είναι να διδαχθεί το παιδί τεχνικές για την ανάπτυξη των μηχανισμών της ανάγνωσης, της κατανόησης, της ικανότητας γραφής και παραγωγής γραπτού λόγου. Καθώς και της μαθηματικής ικανότητας και των γενικότερων αντιληπτικών και γνωστικών δεξιοτήτων. Μέσα από την αξιοποίηση μνημονικών  τεχνικών  καθώς και τεχνικών  για αποτελεσματικότερη μελέτη

• ενεργοποιούνται  οι γνωστικές δεξιότητες,
•  ενισχύεται η δημιουργικότητα και
• τονώνεται η αυτοεκτίμησή για τις μαθησιακές  ικανότητες.

Αξιοποιούνται  δημιουργικά  επίσης οι  δυνατότητες κάθε παιδιού μέσα από παιγνιώδεις βιωματικές δραστηριότητες, βοηθώντας το παιδί να οργανώνει το χώρο και το χρόνο του ποιοτικά και να προσεγγίζει τη μάθηση με το δικό του τρόπο!

Η διδασκαλία που παρέχει ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι σε κλιμακωτή μορφή «σκαλωσιάς», ώστε να επιτυγχάνονται άμεσα και καλά αποτελέσματα, που θα βοηθήσουν παράλληλα στην εμψύχωση του παιδιού. Ο τρόπος διδασκαλίας των παιδιών με  ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα πρέπει επιπρόσθετα να λαμβάνει υπόψη τη ψυχοσύνθεση του παιδιού.

Επιπλέον εξίσου σημαντική είναι η συμβολή της περιβαλλοντικής επίδρασης (οικογένεια , σχολείο). Ο Ειδικός Εκπαιδευτικός αποτελεί το συνδετικό κρίκο σχολείο και οικογένειας. Είναι αυτός που θα συμβουλέψει, θα στηρίξει και θα καθοδηγήσει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

Σε όποια ηλικία και αν βρίσκεται ένα παιδί με ειδικές ανάγκες χρειάζεται σίγουρα την εκπαιδευτική στήριξη του Ειδικού Παιδαγωγού. Οι ηλικίες που συνήθως παρεμβαίνει ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι μόλις το παιδί αρχίσει το Δημοτικό. Ωστόσο, ακόμη και αν αργοπορήσει μία παρέμβαση, δεν είναι ανώφελο να ξεκινήσει, γιατί ποτέ δεν είναι αργά. Ο Ειδικός Παιδαγωγός μπορεί να σχεδιάσει προγράμματα ακόμη και για εφήβους. Στις περιπτώσεις δε, ατόμων με νοητική καθυστέρηση και σοβαρές ή πολλαπλές αναπηρίες μπορεί να δουλέψει και με ενήλικες ιεραρχώντας τις προτεραιότητες.

Είναι λοιπόν προφανές από τα παραπάνω, πως ο Ειδικός Παιδαγωγός με την εξειδικευμένη του γνώση, την εμπειρία του αλλά και την αγάπη του για το έργο του και τα παιδιά είναι ο πλέον κατάλληλος για να τους μεταδώσει τις απαιτούμενες για την ηλικία τους γνώσεις  αλλά και να τα βοηθήσει να αναπτυχθούν πνευματικά και κοινωνικά μέσα από τη διαδικασία της μάθησης.

Η APELA προτείνει

image

Eτικέτες :
images Άρθρα
01-03-2024

Κοντούλα λεμονιά

images Άρθρα
19-01-2024

Αϊ Γιάννη μου

images Άρθρα
19-01-2024

Η «ΜΑΣΚΑ»

images Άρθρα
10-01-2024

Η Ρώμη του 2024